E-publishing met een beperkt budget: de zaak van de elektronische codex

Een kleine uitgeverij van collecties wet- en regelgeving voelde zich door de markt gedwongen om aan cd-roms te beginnen. Per definitie was hun klantenkring beperkt, en van elke collectie ("codex") konden ze maximaal een paar honderd exemplaren verkopen. Bovendien kwam van elke collectie regelmatig een bijgewerkte versie uit. Bestaande tools voor cd-rom-produktie waren daarom gewoon onbetaalbaar.

Wat we deden

Elke codex werd door het zetbureau aangeleverd als PDF, gegenereerd uit een opmaakprogramma. We besloten om dat als uitgangspunt te nemen en te bewerken met een hele serie routines, handmatig en geautomatiseerd. Ook ontwierpen we de gebruikersinterface om de collectie te ontsluiten, en bedachten we nog meer slimme routines om alle structuren en knoppen in het product op te nemen. Uiteindelijk stond alles klaar om keer op keer een complete cd-rom te produceren op basis van het boekblok. De uitgever stuurde ons de PDF-bestanden. Een paar dagen later stuurden we de complete inhoud van een cd-rom terug, klaar om te worden gebrand en gedistribueerd.

De cd-roms hadden een hiƫrarchische inhoudsopgave, trefwoordenregisters, een doordachte navigatiestructuur en meerdere zoekmogelijkheden. Ze draaiden zonder enige installatie op elke pc van elke eindgebruiker. Belangrijker nog: onze klant, de uitgever, hoefde geen cent te investeren in nieuwe software.

Hoe we het deden

Allereerst maakten we een lijst van software waarmee misschien een oplossing bedacht kon worden. De software om de cd-rom te produceren moest gratis of goedkoop zijn, of al aanwezig. De software om de inhoud van de geproduceerde cd-roms te bekijken moest in ieder geval gratis zijn. Met de uitgever bespraken we van elke mogelijke keuze de voordelen en de nadelen, de mogelijkheden en de beperkingen. Samen kozen we de beste oplossing.