Checklist Gebruik van software
- Geschreven door Brigit
Deze checklist helpt u nadenken over de situatie als mensen niet optimaal omgaan met software.
Gebruikersondersteuning
- Over het product en de gebruikers:
- Wat doet de software?
- Wie zijn de gebruikers?
- Wat weten ze, wat kunnen ze?
- Sluit het product aan op de bekende belevingswereld van de gebruikers?
- Heeft het product een hoge of lage leercurve?
- Met wat voor soort vragen komen de gebruikers in het algemeen?
- Over de ontwikkeling:
- Worden op korte termijn nog wijzigingen verwacht?
- Worden in de toekomst wijzigingen verwacht? Hoe frequent?
- Over de techniek:
- Op welk platform draait de software?
- Over de organisatie:
- Bestaan er voorkeuren voor een bepaalde vorm van ondersteuning? Zo ja, wat zijn de onderliggende redenen?
- Wat moet de ondersteuning (documentatie of anders) bereiken?
- Over de mensen:
- Wat kunnen uw eigen mensen zelf doen?
- Wat voor "bijverschijnselen" zou het hebben om uw eigen mensen zo veel mogelijk in te schakelen?
- Hoe belangrijk zijn de volgende aspecten (en waarom):
- onderhoudbaarheid?
- marketingwaarde?
- feitelijke juistheid en volledigheid?
- gebruikersvriendelijkheid?