Checklist Gebruik van software

Deze checklist helpt u nadenken over de situatie als mensen niet optimaal omgaan met software.

Gebruikersondersteuning

  • Over het product en de gebruikers:
    • Wat doet de software?
    • Wie zijn de gebruikers?
    • Wat weten ze, wat kunnen ze?
    • Sluit het product aan op de bekende belevingswereld van de gebruikers?
    • Heeft het product een hoge of lage leercurve?
    • Met wat voor soort vragen komen de gebruikers in het algemeen?
  • Over de ontwikkeling:
    • Worden op korte termijn nog wijzigingen verwacht?
    • Worden in de toekomst wijzigingen verwacht? Hoe frequent?
  • Over de techniek:
    • Op welk platform draait de software?
  • Over de organisatie:
    • Bestaan er voorkeuren voor een bepaalde vorm van ondersteuning? Zo ja, wat zijn de onderliggende redenen?
    • Wat moet de ondersteuning (documentatie of anders) bereiken?
  • Over de mensen:
    • Wat kunnen uw eigen mensen zelf doen?
    • Wat voor "bijverschijnselen" zou het hebben om uw eigen mensen zo veel mogelijk in te schakelen?
  • Hoe belangrijk zijn de volgende aspecten (en waarom):
    • onderhoudbaarheid?
    • marketingwaarde?
    • feitelijke juistheid en volledigheid?
    • gebruikersvriendelijkheid?