Checklist Kennis en informatie
- Geschreven door Brigit
Deze checklist helpt u nadenken over de situatie als kennis die wel aanwezig is, niet altijd beschikbaar is op het juiste moment of op de juiste plaats.
Mensen
- Zouden sommige mensen hun werk beter uitvoeren als ze toegang hadden tot bepaalde soorten informatie?
- Hebben ze genoeg last van de situatie om daar iets aan te willen doen?
- Heeft u genoeg last van de situatie om daar iets aan te willen doen?
- Wie zijn de betrokken partijen?
- Wat is voor hen belangrijk?
- Hoe zouden zij reageren op het idee dat gezocht wordt naar een oplossing?
- Zouden ze willen meewerken aan een oplossing?
- Zijn er redenen waarom sommige mensen zouden aarzelen om hun kennis te delen?
Informatie
- Is de benodigde kennis ergens in de organisatie aanwezig, ook als die wellicht niet beschikbaar is waar en wanneer nodig?
- Is er ooit een inventarisatie gemaakt van de soorten informatie die aanwezig zijn?
- Is al enigszins bekend welke informatie ontbreekt?
- Zitten er "lege plekken" in de informatievoorziening?
Infrastructuur
- Hebt u nagedacht over een document management systeem? Een content management systeem? Procedures voor het uitwisselen van kennis?
- Is zo'n systeem ooit al in gebruik genomen?
- Was het resultaat wat u verwachtte?
- Was het resultaat wat u hoopte?
- Zijn laaggeprijsde oplossingen (mede) overwogen?
- Als u nadenkt over een oplossing, ligt de nadruk dan op
- een softwarematige aanpak?
- een procedurele aanpak?
- een aanpak die berust op (meer) documentatie?